Statut
Podstawa prawna Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 1915 z późn. zm.) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn. tekst jedn. Dz. U. z 2023r., poz. 900 Konwencja o prawach dziecka dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U.1991 nr 120, poz. 526) określana jako Konwencja o Prawach Dziecka Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 9 kwietnia 2019 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2023 r., poz.555) określane jako R2 Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu z 4 października 2021 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (t. j. Dz.U. 2021r., poz. 2149 z późn. zm.) określane jako R4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach( Dz. U. 2020r. poz. 1604) określane jako R5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1569 z późn. zm.) określane jako R6. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 października 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki w szkołach artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne (Dz. U. 2017 poz. 2058 z późn. zm.) określane jako R 7. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i placówek artystycznych ( Dz. U. 2019r., poz. 1624) określane jako R8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. 2020 poz. 1280) określane jako R9. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 sierpnia 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 147)określane jako R10. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego ( Dz. U.2023r., poz.1754) określane jako R11. §1. Postanowienia ogólne Nazwa szkoły brzmi: Szkoła Muzyczna I stopnia w Bartoszycach. Szkoła Muzyczna I stopnia w Bartoszycach, zwana dalej „Szkołą" jest szkołą publiczną. Szkoła używa nazwy skróconej: SM w Bartoszycach. Na pieczątkach, stemplach i pieczęciach używa się nazwy w pełnym brzmieniu według wzoru: Szkoła Muzyczna I stopnia w Bartoszycach. Szkoła ma siedzibę w budynku przy ul. Generała Bema 35, 11-200 Bartoszyce. Szkole nadaje imię organ prowadzący, na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Miejska Bartoszyce. Siedziba organu prowadzącego znajduje się na ul. Boh. Monte Cassino 1 , 11-200 Bartoszyce. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pośrednictwem Centrum Edukacji Artystycznej. Szkoła prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej i otrzymuje środki finansowe z budżetu Gminy Miejskiej Bartoszyce. Obsługę finansową, księgową i kadrową szkoły prowadzi Zespół Administracyjny Oświaty w Bartoszycach. §2. Cele i zadania szkoły Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe zwanej dalej „ustawą", z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa z uwzględnieniem programu wychowawczego Szkoły. W szczególności: umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły: rozwija uzdolnienia i zainteresowania muzyczne uczniów, przygotowuje kandydatów do szkół muzycznych II stopnia, przygotowuje wrażliwych odbiorców sztuki, umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej. kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zadań określonych w ustawie, stosownie do warunków Szkoły i wieku ucznia poprzez: zapewnienie odpowiedniej bazy materialnej uczniom Szkoły, realizowanie programu wychowawczego opracowanego i uchwalonego przez radę rodziców oraz zaopiniowanego przez radę pedagogiczną i samorząd uczniowski; sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości Szkoły poprzez: organizowanie nauczania indywidualnego, prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, opiekę nad uczniem niepełnosprawnym we współpracy z instytucjami specjalistycznymi; dąży do zapewnienia uczniom rozwoju umysłowego, moralnego i kulturalnego w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej; umożliwia działalność innowacyjną i eksperymentalną w zakresie planów bądź metod nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami. Szkoła realizuje swoje zadania z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia poprzez: prowadzenie zajęć praktycznych i teoretycznych, indywidualnych i zbiorowych z przedmiotów obowiązkowych objętych szkolnym planem nauczania, zgodnie z programami nauczania z uwzględnieniem koncepcji programowych nauczycieli, programami nauczania poszczególnych klas, wewnątrzszkolnym systemem oceniania i programem wychowawczym, organizowanie imprez prezentujących osiągnięcia uczniów na terenie Szkoły, organizowanie i współuczestnictwo w imprezach lokalnych we współpracy z samorządami lokalnymi, udział uczniów w przesłuchaniach, konkursach regionalnych i ogólnopolskich, współpracę z placówkami oświatowymi na terenie miasta, regionu, kraju i za granicą, prowadzenie innych zajęć edukacyjnych dla uczniów, prowadzenie biblioteki i składnicy instrumentów muzycznych. Inne zajęcia edukacyjne dla uczniów, o których mowa w ust. 2 pkt.6, przyznaje dyrektor w zależności od możliwości organizacyjnych Szkoły. Kryteria przyznawania innych zajęć edukacyjnych: inne zajęcia edukacyjne przydzielane są na podstawie podania ucznia zaopiniowanego przez nauczyciela przedmiotu głównego i po analizie ocen z pozostałych przedmiotów, ocenę z innych zajęć edukacyjnych otrzymuje uczeń, który realizował te zajęcia co najmniej przez 6 miesięcy, inne zajęcia edukacyjne realizowane są w wymiarze godzin wskazanym przez ramowy plan zajęć Centrum Edukacji Artystycznej. Szkoła prowadzi nauczanie w dwóch cyklach: cyklu 6-letnim, 2) cyklu 4-letnim. Szkoła kształci uczniów w specjalnościach: fortepian, skrzypce, wiolonczela, organy, klarnet, trąbka, waltornia, instrumenty perkusyjne, akordeon. Podstawową zasadą obowiązującą w pracy z uczniem jest współdziałanie nauczyciela przedmiotu głównego z akompaniatorem oraz nauczycielami pozostałych przedmiotów i bibliotekarzem. Koordynatorem pracy zespołu jest nauczyciel przedmiotu głównego. Opiekę merytoryczną nad prawidłową współpracą członków zespołu sprawuje dyrektor Szkoły. Podstawowe formy pracy dydaktyczno-wychowawczej Szkoły to: lekcje indywidualne, 2) lekcje zbiorowe, 3) formy muzykowania zespołowego (koncertowy zespół dziecięcy), 4) koncerty i popisy wewnątrzszkolne, 5) koncerty dla środowiska lokalnego, 6) wyjazdy edukacyjne (warsztaty, wycieczki, przeglądy, festiwale, konkursy). Zajęcia zespołu i chóru mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia w ich realizacji. Dyrektor wskazuje nauczyciela odpowiedzialnego za organizację zajęć, za prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, wymagania edukacyjne, program nauczania i ocenianie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Rady Pedagogicznej istnieje możliwość zmiany cyklu lub specjalności w trakcie trwania nauki. Zasady oceniania w Szkole zawarte są w Ocenianiu Wewnątrzszkolnym . §3. Biblioteka szkolna Biblioteka szkolna ( w przypadku gdy istnieje) jest pracownią szkolną służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych Szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy wśród uczniów. Pomieszczenie biblioteki szkolnej umożliwia korzystanie ze zbiorów na miejscu i wypożyczanie ich poza bibliotekę. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Szkoły oraz rodzice uczniów. Zakres czynności i godziny pracy osoby prowadzącej bibliotekę szkolną ustala dyrektor Szkoły w zależności od liczby godzin przewidzianych i zatwierdzonych w arkuszu organizacji szkoły. Do zadań pracownika biblioteki w szczególności należy: 1) gromadzenie i opracowywanie księgozbioru, 2) udostępnianie książek i czasopism czytelnikom, 3) utrzymanie w należytym stanie używalności zgromadzonych książek, 4) propagowanie ciekawych książek i wydawnictw, 5) gromadzenie płytoteki pedagogicznej. 6. Zasady korzystania z biblioteki i czytelni oraz odpowiedzialność za powierzone książki lub czasopisma określa regulamin biblioteki. §4. Współpraca ze środowiskiem Szkoła współpracuje z samorządami lokalnymi, szkołami, organizacjami i instytucjami pozarządowymi w propagowaniu dorobku artystycznego uczniów i upowszechnianiu kultury w środowisku lokalnym: użycza auli na uroczyste sesje, akademie i inne imprezy samorządowe, zapewnia oprawę muzyczną imprez okolicznościowych, organizuje koncerty z okazji świąt państwowych i kościelnych, organizuje cykliczne audycje muzyczne dla placówek oświatowych, korzysta z dotacji i darowizn, współpracuje z samorządami lokalnymi przy organizacji imprez o charakterze regionalnym i ogólnopolskim, współpracuje z mediami, współuczestnicząc w realizacji audycji radiowych i telewizyjnych, redagując artykuły, ogłoszenia dotyczące działalności i sukcesów szkoły, Szkoła może prowadzić na użytek własny działalność fonograficzną i wydawniczą związaną z muzyką. Szkoła może prowadzić nieodpłatnie poradnictwo przed egzaminami wstępnymi i badaniem przydatności do nauki w Szkole w formie dnia otwartego (terminy ustala dyrektor Szkoły), spotkań informacyjnych, poradnictwa indywidualnego. §5. Organy Szkoły Organami Szkoły są: Dyrektor Szkoły, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski. Organy Szkoły działają swobodnie i podejmują decyzje w ramach kompetencji określonych ustawą. Sytuacje sporne między organami Szkoły rozstrzygane są w oparciu o zasadę kompetencji poszczególnych organów. W przypadku sporu między organami Szkoły zwołuje się zebranie zainteresowanych organów w celu osiągnięcia porozumienia w spornej kwestii: między uczniami a Dyrektorem - Rada Pedagogiczna, między uczniami a Radą Pedagogiczną - Dyrektor Szkoły, 3) między Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców - Dyrektor Szkoły. §6. Dyrektor Szkoły Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Do zadań dyrektora Szkoły należy w szczególności: kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą Szkoły, sprawowanie nadzoru pedagogicznego, sprawowanie opieki nad uczniami oraz tworzenie warunków dla ich harmonijnego rozwoju, zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym, realizowanie uchwał rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym, dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, opracowanie arkusza organizacji Szkoły, dbałość o powierzone mienie, dokonywanie oceny pracy nauczycieli, reprezentowanie Szkoły na zewnątrz, współpraca z organami Szkoły, rozstrzyganie spraw spornych, podejmowanie decyzji o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami, prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z przepisami, wnioskowanie do organu prowadzącego w sprawach rozwoju bazy materialnej, realizowanie zarządzeń organu prowadzącego, realizowanie pozostałych zadań wynikających z przepisów prawa. Dyrektor Szkoły odpowiada za: poziom uzyskiwanych przez Szkołę wyników nauczania i wychowania oraz opieki nad dziećmi, bezpieczeństwo osób przebywających w Szkole i stan ochrony przeciwpożarowej obiektu, mienie szkolne, bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: zatrudniania nauczycieli, biorąc pod uwagę najwyższe kwalifikacje merytoryczne i pedagogiczne kandydatów, zwalniania nauczycieli, zatrudniania i zwalniania innych pracowników Szkoły, przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły, występowania z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień: a) dla nauczycieli po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, b) dla pozostałych pracowników Szkoły. Dyrektor Szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z pozostałymi organami Szkoły. Dyrektor Szkoły rozstrzyga spory między rodzicami a nauczycielami. Dyrektor przechowuje Księgę Zarządzeń Wewnętrznych, w której w szczególności: powołuje wszelkie komisje i zespoły robocze spośród pracowników Szkoły, wyznacza terminy posiedzeń Rady Pedagogicznej, wyznacza kierowników wycieczek i opiekunów grup, wyznacza dodatkowe zadania pracownikom, informuje o dniach wolnych od pracy lub zmianach w tygodniowym rozkładzie pracy. Na początku każdego roku szkolnego Dyrektor Szkoły informuje uczniów oraz ich rodziców, o konsekwencjach otrzymania negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych. §7. Rada Pedagogiczna Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły realizującym zadania wynikające z przepisów prawa w tym ze statutu Szkoły. Rada w formie uchwał zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą Szkoły. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy: zatwierdzanie planów pracy szkoły, podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców, ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły, podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów, ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły, zatwierdzanie wniosków stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę, zatwierdzanie wniosków nauczycieli oraz osób prowadzących różne formy działań dydaktycznych i wychowawczych w sprawie przyznawania uczniom nagród, wyróżnień oraz udzielania kar. Rada Pedagogiczna opiniuje: organizację pracy Szkoły w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, projekt planu finansowego Szkoły, wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień, propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły. Rada Pedagogiczna ma prawo do: wnioskowania o zwiększenie wymiaru zajęć w ramach godzin do dyspozycji dyrektora, występowania z wnioskiem do organu prowadzącego Szkołę o odwołanie dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej, jeżeli naruszają obowiązujące przepisy lub zaniedbują swoje obowiązki. Przewodniczącym rady jest dyrektor Szkoły, który zobowiązany jest do: realizacji uchwał rady, zapoznania rady z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego wraz z omówieniem trybu i form ich realizacji, przedstawienia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym informacji o działalności Szkoły i o wnioskach wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz realizacji uchwał rady, powiadomienia wszystkich członków rady z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie i porządku zebrania. Członek rady jest zobowiązany do: czynnego uczestnictwa we wszystkich posiedzeniach rady i jej komisjach, realizowania uchwał rady, nie ujawniania spraw poruszonych na posiedzeniach rady, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli pracowników i innych pracowników Szkoły. Rada obraduje na zebraniach plenarnych organizowanych w czasie pozalekcyjnym. zebrania plenarne rady organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania lub promowania uczniów, po zakończonym roku szkolnym oraz w miarę bieżących potrzeb, rada podejmuje uchwały na zebraniach plenarnych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków, zebrania plenarne mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej. Zebrania rady są protokołowane: 1) protokół jest udostępniony członkom rady do wglądu i do podpisu w ciągu pięciu dni od posiedzenia rady, 2) protokół posiedzenia rady pedagogicznej stanowi podstawę rozstrzygania wszelkich sporów, 3) księgę protokołów przechowuje dyrektor, 4) członkowie rady zgłaszają uwagi przewodniczącemu, który przedstawia je na początku najbliższego posiedzenia rady. Rada Pedagogiczna wykonuje zadania rady szkoły. Sprawy, w których rada pedagogiczna wykonuje zadania rady Szkoły zasięgając opinii przedstawicieli rodziców i uczniów Szkoły, dotyczą: oceny sytuacji wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej Szkoły, oceny sytuacji finansowej Szkoły, oceny projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych, występowania do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Szkołą z wnioskiem o zbadanie i dokonanie oceny działalności Szkoły, jej dyrektora lub nauczyciela zatrudnionego w Szkole, zatwierdzenia statutu Szkoły. Regulamin Rady Pedagogicznej zawiera szczegółowy zakres obowiązków jej członków. §8. Rada Rodziców W Szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów Szkoły. W skład Rady Rodziców wchodzi 5 osób: - Przewodniczący, - Z-ca przewodniczącego, - Skarbnik, - dwóch członków. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw Szkoły. Rada Rodziców: bierze udział w bieżącym i perspektywicznym planowaniu pracy Szkoły, pomaga w doskonaleniu organizacji i warunków pracy Szkoły, współuczestniczy w realizacji programu wychowania i zadań opiekuńczych Szkoły, może podejmować działania na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych Szkoły, gromadzi własne fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, których wydatkowanie określa regulamin, współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku. Do kompetencji Rady Rodziców należy: uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego szkoły ( jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu, program ten ustala Dyrektor Szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną). Regulamin Rady Rodziców